Szczecin
Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki

To muzeum jest dla każdego. Bo któż nie miał do czynienia z ewoluującymi osiągnięciami 20. wieku: pralką czy maszyną do pisania. Któż do szkoły nie przemieszczał się tramwajem czy autobusem, a na wycieczki nie jechał Jelczem?
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Halina Puławska
Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
Prezentacja eksponatów pozwala na bliski z nimi kontakt, stoją, wiszą ? wszystkie opatrzone obszernymi opisami
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
  • Szczecin. Muzeum Techniki, czyli Zajezdnia Sztuki
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

To młode muzeum. W 2006 r. przejęło zamkniętą zajezdnię tramwajową z 1912 r., przystosowało ją do celów muzealnych z funduszy programu Europejskiego Obszaru Gospodarczego i ruszyło z impetem w 2010 r. Na powierzchni nieomal 3 tysięcy m kw. eksponowane są i magazynowane zbiory własne muzeum i wypożyczane czasowo.

Emanuje w nim miłość do  techniki i historii w niej zakutej. Jest jednym z największych w Polsce muzeów o profilu technicznym. Poszukiwania, zakupy za duże pieniądze, przyjacielskie kontakty hobbystów, pasjonatów i znawców ciągle wzbogacają muzealia. Wiele z nich przechodzi gruntowną renowację, którą w celu ratowania unikatów ? warto przeprowadzić, jak choćby w przypadku zrujnowanego samochodu Stoewer Sedina.

Koń pociągowy PRL-u”

Prezentacja eksponatów pozwala na bliski z nimi kontakt, stoją, wiszą ? wszystkie opatrzone obszernymi opisami, często dowcipnymi określeniami, jak choćby: Żuk ? koń pociągowy PRL-u, Ogar ? najtańsza randka za miastem. To trafia do każdego i wzmacnia zainteresowanie. Są eksponaty ilustrujące dzieje motoryzacji, miejskiej komunikacji, transportu oraz zabytki techniki, wyposażenia mieszkań w latach 30. i 50. ubiegłego stulecia ? maszyny do pisania, pralki, telewizory. Niektórym łza się w oku kręci na ich widok.

Sokół z Junakiem…

W ogromnej hali zajezdni opowiadają swoją historię muzealia szczecińskiej motoryzacji: przedwojenne jednoślady Alba i samochody Stoewera, junaki i smyki z powojennego POLMO. Są jednoślady II Rzeczpospolitej ? niedościgniony Sokół, ciekawa Podkowa, która ?urodziła się za późno?, Tornedo – biały kruk czy  SHL-ki z Suchedniowskiej Fabryki Ludwików w Kielcach. Klasykę jednośladów rodem z PRL-u podziwiać można w skuterze osa, motorowerach komar (ach, ten komar), żak i ryś, motocykle wsk, sokół, wfm, a wśród ciężkich motocykli ? junaka czy iża. Wielu wróci do lat swojej młodości spoglądając na ?Warszawę? – rodem z ZSRR i pierwszy, polski (!) samochód ?Syrena?? Wejść można do wagonów tramwajowych, które już jako muzealia wróciły do domu ? zajezdni.

Po wspomnienia, po naukę

To muzeum nie jest dla wybrańców. Jest dla każdego. Bo któż nie miał do czynienia z ewoluującymi osiągnięciami 20. wieku: pralką czy maszyną do pisania. Któż do szkoły czy pracy nie przemieszczał się tramwajem czy autobusem, a na wycieczki (również szkolne), w bliskie i dalekie strony nie jechał Jelczem. W końcu najwięcej z nas siedziało na rowerze, a wielu na rowerze z silnikiem. Frajda jaką daje jazda motocyklem, nawet w koszu ? nie minęła.

 Warto wiedzieć

* Weźcie ze sobą 2 zł, bo w tym muzeum nie ma osobowej szatni, lecz tak jak na dworcu, bagaż i płaszcz zostawia się w samoobsługowych szafkach. Szafka odda wam pieniądze, gdy opuszczać będziecie muzeum.

* Do muzeum mieszczącego się przy ul. Niemierzyńskiej dojechać można tramwajem nr 3 spod dworca kolejowego Szczecin Gł. przez Plac Tobrucki, Bramę Portową, ul. Wyzwolenia. Trasa tramwaju nr 3 (z dzielnicy Pomorzany przez Śródmieście, Niebuszewo do dzielnicy Niemierzyn) wytyczona w 1897 r. zbudowana została od podstaw jako torowisko dla tramwaju elektrycznego i jest obecnie najdłużej kursującą na niemal niezmienionej trasie linią tramwajową w Szczecinie.

 

 

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij