Paryż
Bogactwo Muzeum Cluny

Wchodząc do muzeum spodziewamjy się najwyższych wrażeń estetycznych. Ba, nawet największych sceptyków podzielających opinię o ?mrocznych? wiekach średnich spotka zaskoczenie. Miłe. Ekspozycja muzeum ma charakter romantyczny.
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Halina Puławska
Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
Otoczenie wystawy tworzy dla niej odpowiedni klimat i nastrój. Miejsce przywołuje pamięć czasów. Prezentacja kolekcji w średniowiecznych i antycznych wnętrzach wzbogaca jej odbiór.
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
  • Paryż. Bogactwo Muzeum Cluny
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

W sercu Dzielnicy Łacińskiej znajduje się pasjonujące muzeum. Narodowe Muzeum  Wieków Średnich ? Termy i Pałac Cluny (Musée national du Moyen Âge ? Thermes et Hôtel de Cluny) ? tak brzmi jego oficjalna nazwa. Wymienione w nazwie termy i pałac same w sobie są zabytkami architektury i wraz ze zbiorami  stanowią nierozerwalną całość. 

Wstępując w progi muzeum spodziewamy się najwyższych wrażeń estetycznych. Ba, nawet największych sceptyków podzielających opinię o ?mrocznych? wiekach średnich spotka zaskoczenie. Miłe. Ekspozycja muzeum ma charakter romantyczny. Otoczenie wystawy tworzy dla niej  odpowiedni klimat i nastrój. Miejsce przywołuje pamięć czasów. Prezentacja kolekcji w średniowiecznych i antycznych  wnętrzach wzbogaca jej odbiór.

Dajmy obraz bogactwa rodzajowego kolekcji wymieniając bezładnie: rzeźba ? w marmurze, kamieniu i drewnie, figury i figurki ze scenami z życia, umeblowanie świeckie i religijne, malarstwo, witraże, ceramika, emalierstwo, szkło, złotnictwo, uzbrojenie, ślusarstwo, wyroby z mosiądzu i miedzi, tapiserie, tkaniny, haft, koronki, instrumenty, sztućce, przybory toaletowe, pieczęcie, monety, wyroby z kości słoniowej, relikwiarze, krucyfiksy, zbroje, kapitele? Aranżacja pomieszczeń ma na celu uwypuklenie wartości eksponatów; zastosowano zatem odpowiednie barwy ścian, zaciemnienie, podświetlenie, kolor światła sztucznego. Światło dzienne wpada do wnętrza przez zachowane stylowe okna.

Surowa, kamienna sala kryta przeszklonym dachem (współczesny łącznik między termami a pałacem) nazywana jest salą Notre-Dame. Eksponowane są tutaj m.in.:

?Głowy królewskie? z galerii królów Judy, (pocz. XIII w.) strącone w czasie rewolucji francuskiej jako głowy królów francuskich. Odnalezione zostały po dwustu latach w 1977 r.
posąg Adama z 1260 r. pochodzący z grupy rzeźb transeptu katedry. Stoi samotny. A gdzie jest Ewa? Jej rzeźba, podobnie jak rzeźby aniołów dmących w trąby nie przetrwały dzieła zniszczenia rewolucyjnego. Ocalony Adam nie miał  jednej ręki, jednej dłoni, stopy pokruszone. Brakujące części zostały zrekonstruowane (zdjęcie 1).

Frigidarium term przechowuje najstarszy znany zabytek starożytnej Galii ? ?Le Pilier des Nautes? ? słup  ofiarowany Jupiterowi przez żeglarzy Lutecji, datowany na lata panowania cesarza Tyberiusza 14-37 n.e. , który został odkryty pod fundamentami katedry Notre ? Dame w 1710 r., jak również:
popiersia rzymskie m.in. głowę kobiety z  fryzurą ? la ?pszczeli plaster? (en nid d?abeilles), (zdjęcie 2),
statuetkę Artemidy z brązu, z dorzuconą złotą biżuterią, pochodzącą prawdopodobnie z Syrii, z końca I w. (zdjęcie 3.),
posąg Juliana Apostaty, Grecja IV w.

Sala romańska w termach prezentuje rzeźbę w kamieniu, drewnie i kości słoniowej: piękne kapitele katalońskie, (zdjęcia 4,5,6) kapitele z kościoła Saint-Germain-des-Prés (zdjęcie 7.) i Sainte Genevi?ve, a także drewnianą rzeźbę katalońską ?Święta kobieta? z  XII w. (zdjęcie 8.) i obok niej kamienną rzeźbę proroka z opactwa św. Piotra z Montmartre.

Czytaj dalej - strony: 1 2
Dodano: 17 lutego 2010; Aktualizacja 15 marca 2012;

Zajrzyj na te strony:

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij