Ateny
Muzeum Sztuki Cykladzkiej

Idole musiały mieć jakieś istotne, szczególne w życiu mieszkańców Cyklad znaczenie. Pojawiły się jak widma, a wyrwane z kontekstu, rodzą coraz więcej domniemań. Nic o sobie nie powiedzą, nie ma żadnych źródeł pisanych...
Podoba Ci się ten tekst? Powiedz o tym innym na Facebooku
lub na Google+
fot: Halina Puławska
Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
Czy były to zabawki, a może towarzysze w podróży poza życie? Być może były obiektami kultu? Wszystkie przypuszczenia są równie dobre i każde z nich można zbić.
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
  • Ateny. Muzeum Sztuki Cykladzkiej
Uwaga! Materiał został zamieszczony w naszym portalu już ponad rok temu.
A świat się zmienia… Niektóre informacje praktyczne mogą okazać się nieaktualne!

Idole cykladzkie są najbardziej rozpoznawalnym materialnym świadectwem sztuki cykladzkiej. Gdy ujrzały światło dzienne w ostatnich dziesięcioleciach XIX w. stały się przedmiotem pożądania i muzeów, i rabusiów, a ich forma, zainteresowała artystów współczesnych nurtów sztuki malarskiej i rzeźbiarskiej.

Kultura cykladzka jest jedną z trzech (obok minojskiej i mykeńskiej) kultur Morza Egejskiego rozwijających się w okresie późnego neolitu i w epoce brązu. Rozwinęła się na wyspach archipelagu Cyklady, stąd jej nazwa. Jest cywilizacją mało znaną i tajemniczą, i nic nie zapowiada, aby jej niehipotetyczne poznanie mogło się dokonać. Cywilizacja cykladzka nie zaginęła od jednego cięcia, lecz zatarła się ulegając wpływom najpierw kultury kreteńskiej (minojskiej) wraz z przybyciem na wyspy Kreteńczyków w II tysiącleciu p.n.e., potem mykeńskiej (połowa tegoż tysiąclecia) i w końcu greckiej ok. X wieku p.n.e. Z tego powodu czysta, nieskażona wpływami wczesna kultura Cyklad zawarta jest w cezurze czasowej od 3200 do 2000 p.n.e.

Kulturę Cyklad dzieli się na trzy cykle:

* I (3200-2800 r. p.n.e.) zwany od miejsca badań kulturą Grotta-Pelos,
* II (2800?2300 r. p.n.e.) zwany kulturą Keros-Syros, uważaną za szczytowy okres rozwoju,
* III (2300-2000 r. p.n.e.) zwany kulturą Phylakopi.

Okresy te charakteryzuje odmienność i w budowie osad, pochówków, grobów i wytworów materialnych jak narzędzia, naczynia czy figurki.
Wydobyte przez archeologów i amatorów ? głównie z miejsc pochówków ? artefakty cykladzkiej sztuki, trafiły do wielu muzeów europejskich i kolekcji prywatnych. W Atenach ich zbiór (największy) posiada Narodowe Muzeum Archeologiczne, ale najpiękniejszą kolekcją na świecie jest ta, eksponowana w Muzeum Sztuki Cykladzkiej Goulandrisa ? i jest to opinia nie tylko znawców tematu; składa się na nią wyjątkowość zbioru rzadkich i cennych obiektów oraz ?  co bardzo istotne ? czytelny, ?romantycznie? oświetlony i znakomicie opisany sposób jej ekspozycji.

Z marmuru i granitu

Muzeum Sztuki Cykladzkiej powstało w 1986 r. i zamieszkało w specjalnie na ten cel wybudowanym rok wcześniej budynku przy Neophytou Douka 4 (boczna od Vasilissis Sofias Avenue). Fundacja NP Goulandrisa zadbała o to, aby muzealny budynek spełniał nie tylko współczesne wymagania wystawiennicze, ale by był związany niewidzialną nicią z przeszłością ? do jego budowy zastosowano materiały typowe dla Cyklad ? biały marmur i granit.

Podstawę zbiorów stanowi licząca ponad 1100 artefaktów kolekcja Nicholasa i Dolly Goulanrisów, którzy zaczęli ją tworzyć od 1960 r. Znalazły się w niej przedmioty przynależne sztuce cykladzkiej ? ponad 300 obiektów oraz dzieła sztuki starożytnej Grecji (okres od 2000 r. p.n.e. do 395 r. n.e.), jak wazy i biżuteria z okresu geometrycznego i archaicznego. Kolekcja Goulandrisa została po raz pierwszy zaprezentowana publiczności w 1978 r., w gościnnych progach Muzeum Benaki w Atenach, powstałego z prywatnej fundacji Antonisa Benakisa.

Czytaj dalej - strony: 1 2 3
 

Komentarze: brak

Dodaj komentarz
(Dozwolone typy plików: jpg, gif, png, maksymalny waga pliku: 4MB.)
(wymagany, niepublikowany)
Zobacz, gdzie to jest

Napiszmy razem przewodnik

Dlaczego otwarty? Bo jego pisanie nigdy się nie kończy... Bo może go pisać każdy, także Ty...

przyślij swój tekst i zdjęcia

Jak Wam się podoba?

Co Ci się podoba w Otwartym Przewodniku? Co denerwuje, drażni, przeszkadza? Jakie elementy rozwinąć, by było jeszcze ciekawiej?

Czekamy na Twoją opinię...
Wszystkie materiały zamieszczone na naszym portalu chronione są prawem autorskim. Możesz skopiować je na własny użytek.
Jeśli chcesz rozpowszechniać je dla zysku bez zgody redakcji i autora – szukaj adwokata!

Ta strona używa cookies. Można zmienić ich ustawienia w przeglądarce. Dowiedz się więcej o naszej Polityce Cookies

..

Zamknij

Zamknij